Omul
Exista in tara asta, si probabil in lumea intreaga, mai multe
tipuri de oameni, as indrazni sa spun chiar tipologii atitudinale.
As porni cu tipul
de om pentru care oricine nu ii impartaseste punctul de vedere, ii este un
dusman. Nu un oponent ci un dusman. Tipul asta de om intai iti taie capul si
apoi te intreba ce doresti. Si cum celalalt nu mai are posibilitatea sa scoata
vreun sunet, evident ca este indreptatita bucuria primului care isi spune ca a
avut dreptate atunci cand si-a spus ca celalalt chiar ii era dusman. Nu mai
este cazul sa insist asupra faptului ca acest tip nu se ataseaza de un concept
ci are optiuni strict viscerale. Uraste doar pentru ca uraste. Fara motive
temeinice, ba mai mult, isi inventeaza motivatii pentru a avea dreptul sa
urasca. Cel pe care il uraste greseste in primul rand prin faptul ca exista.
Evident acest tip de om nu este capabil sa isi asume nici macar propria
violenta avand continuu o disponibilitate extrem de mare de motivare si
obiectivare a atitudinii sale complet intiolerante si inflexibile. Din
atitudinea acestui tip de om lipseste cu desavarsire argumentul.
Un alt tip de om
este cel care are nevoie sa isi personalizeze toate relele, toate
neimplinirile, toate greutatile, toate frustrarile, toate neputintele avand
falsa convingere ca odata distrus individul aspra caruia arunca intreaga
responsabilitate, sa dispara si toate problemele proprii. Cum evident aceste probleme
nu vor disparea (dar lucrul asta nu il poate constientiza decat post-factum),
ulterior va cauta sa-si personalizeze si sa transfere sursa raului individual catre
un altcineva. Pentru acest tip de individ este imposibila abordarea cauza-efect
si asumarea propriilor limite dar si valorizarea exacta a gradelor de vinovatie
si culpa dincolo de modul cum realitatea exterioara lui ii influenteaza propria
existenta. Pentru el este esential sa dea vina pe altcineva si sa personalizeze
cauza fara sa fie in stare sa analizeze conjuncturi, sa stabileasca vinovatii
si responsabilitati punctuale disipate si distribuite. Capacitatea acestui tip
de om de a-si asuma propria atitudine este legata numai de gradul de
satisfacere a nevoilor sale individuale. In cazul acestui tip de om,
sentimentul responsabilitatii este legat numai de felul in care propriile
deziderate ii sunt satisfacute sau nu. Pentru acest tip de om argumentul este
doar situatia proprie si nu isi poate plasa propria individualitate in
contextul mai larg al realitatii exterioare. De cele mai multe ori singura
certitudine a acestui tip de om este promisiunea de mai bine facuta de cineva
exterior lui.
Al treilea tip de
om este cel care are nevoie sa apartina unei grupari, unei entitati fara ca
principiile, caracteristicile acelei entitati sa aibe vreo relevanta ci numai
faptul ca a fost acceptat sau doar pana cand interesele proprii ii sunt
satisfacute. Tipul asta de om poate fi extrem de devotat si loial sau, la
extrema cealalta, intruchiparea oportunismului. Asumarea atitudinii acestui tip
de individ este conditionata de gradul de asumare a grupului din care face
parte, responsabilitatea proprie fiind intotdeauna transferata grupului.
Discursul argumentativ al acestui tip de individ se identifica cu panoplia de
argumente ale grupului din care face parte, nefiind in stare de indoiala. Acest
individ nu are incertitudini.
Al patrulea tip de
om este cel care are in primul rand atitudine analitica, de cantarire a datelor
pro si contra, fara implicare la nivel afectiv, de incadrare cat mai exacta a
gradelor de vinovatie individuala, de grup sau conjuncturala si doar rareori
opteaza iar atunci cand o face, o face tot in urma unei indelungi actiuni
analitice pe care o armonizeaza cu propriile deziderate, tendinte, posibilitati
si capacitate de acceptare, rezultatul fiind asumarea deplina a atitudinii
si/sau optiunii proprii dar si a responsabilitatii propriei atitudini sau
optiuni. Acest tip de individ este puternic marcat de valorizarea care are la
baza relativul, indoiala, posibilul dar si probabilitatea in acelasi timp,
argumentul pro si contra fiind capital in optiunile si atitudinile sale. Toate
astea sunt dublate de o capacitate foarte mare de repliere a personalitatii
proprii, de raportare a individualitatii proprii la necesitatile sociale, de
intelefere a conjuncturilor si realitatilor exterioare lui.
Un alt tip de om
este cel complet neinteresat de absolut nimic din ce ar putea necesita
atitudinea sau optiunea lui. Omul asta este fie complet apatic fie extrem de
activ, singura lui forma de atitudine a acestuia din urma fiind realizarea
proprie, binele propriu dincolo de
realitatile exterioare, este omul activ care incearca sa foloseasca orice
oportunitate conjuncturala in folos propriu fara insa sa se asocieze, sa se
inregimenteze in responsabilitatea unei atitudini sau asumari de grup. Isi
asuma propriile actiuni iar indoiala apare de fiecare data ca un factor de
reglare si valorizare a validitatii actelor sale anterioare. Argumentul este o constanta a actiunii
acestui tip de om dar este legat doar de modul in care isi poate maximiza
rezultatele in folos propriu.
Ceea ce este
extrem de interesant este faptul ca prezenta in una din cele cinci tipologii
identificate de mine nu tine de gradul de inteligenta, cultura, educatie sau
pozitia in societate a individului. Este vorba despre structura interna.
Tu unde esti?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu